Llançadera Ribera Valarties

La vall del riu Valarties que acaba a Arties, puja fins als peus del majestuós massís del Montardo (2.833m), on es bifurca: a la dreta, en l’abrupta vall de Rius i, a l’esquerra, amb un paisatge més suau de boscos i prats fins a l’alta vall de Loseron i l’amplia collada de Pruedo.

1 - PIC MONTARDO

Amb 1.186m de desnivell, l’ascensió clàssica al pic de Montardo s’inicia a Pontet de Rius, a l’extrem de la pista forestal. Durant el primer tram el sender empedrat ascendeix en ziga-zagues a fi de superar la forta pendent a través d’ un dens bosc d’ avets fins a la presa del llac de Restanca (2.010m), a l costat de la qual es troba el  refugi. Aquí deixem a la dreta el corriol que porta  al Llac  Mar i continuarem a l’esquerra en  direcció al pic de Montardo, remuntant el rierol que baixa des del llac de Cap de Port (2.230m), s'arriba a aquest llac en un entorn de prats suaus. Vorejant el llac fins al final el camí torna a pujar fortament, aquesta vegada a través d'una amplia tartera  fins al coll de Oelhacrestada (2.474m), on passem al vessant sud, entrant al Parc Nacional d'Aigüestortes i de nou en un terreny herbat. Des d'aquí veurem més  a baix l'ampli estany de les Monges. Poc després deixarem a la dreta el camí del Port de Caldes, mantenint-nos  a l'esquerra per continuar l'ascensió pel vessant sud del pic de Montardo.

El cim del Montardo (2.833m) ens brinda magnifiques perspectives tant de les muntanyes circumdants, entre elles l'Aneto i els pics de Besiberri, com de la vall de Valarties i de la vila de Arties.

2 - GRANS LLACS

Sortint de Pontet de Rius, seguim les indicacions cap a Restanca. A l’arribar al refugi prendrem el trencall de la dreta, perfectament senyalitzat indicant llac Mar (2.248m). Aquest és el major llac de la Vall d'Aran i un dels més grans del Pirineu. Forma part del grandiós sistema hidroelèctric de la Vall d'Aran que entre els anys 1945-1955 va interconnectar la major part de llacs aranesos. En arribar-hi, bordejarem el llarg i pedregós flanc esquerra del llac fins al torrent d’entrada, que creuarem abans de començar la curta però forta pujada fins al coll de Llac Mar (2.468m). Des d’aquí s’albira ja el també extens llac de Tort de Rius (2.320m), de sinuoses i suaus ribes. Després abandonarem el llac pel sender que baixa fins a l'extrem del llac de Rius (2.310m) on trobarem el GR-11 que, a través del Port de Rius, uneix l'alta vall de la Noguera Ribagorçana (boca sud del túnel) amb la vall de Valarties. Ens unirem a aquest girant a la dreta i baixant per la rocosa vall de Rius, d'evident formació glacial com demostra el seu perfil en U. Més endavant i just abans d'arribar al planer i cabana de Rius, tornarem a abandonar el GR-11 que es dirigeix a Restanca, per continuar, a l'esquerra, descendint per la vall de Rius fins al punt de partida a Pontet de Rius.

3 - PIC SALANA

La nostra ascensió inicia poc abans de la collada de Pruedo (2010m). El recorregut, en els aproximadament primers 20 minuts, s'efectua pel traçat d'una antiga vagoneta de les obres hidroelèctriques que es manté pràcticament en pla. Just després de les ruïnes d'un antic refugi el sender abandona aquest traçat i girant a l'esquerra comença una curta pujada fins a assolir la presa. Superada la presa pel seu costat esquerra continua vorejant el llac de Montcasau (2100m) fins a trobar una bifurcació que puja ràpidament. Més endavant, en una nova cruïlla, agafarem de nou el camí de l'esquerra que en fort pendent i fent ziga-zagues ens conduirà fins al coll de Colomèrs (2.323m). Des d'aquí seguirem a l'esquerra la carena de la muntanya fins arribar al cim de Salana (2.483m), la silueta del qual, en forma de piràmide herbada entre les valls de Valarties i d’Aiguamòg, resulta inconfusible. El retorn es pot efectuar pel mateix camí o bé, en un recorregut circular, pel vessant nord fins Pruedo

4 - LLACS DE MONTCASAU Y RIBERETA

Iniciem l'itinerari a la collada de Pruedo. Seguirem el mateix recorregut que en l'apartat anterior, fins al llacs de Montcasau. El recorregut fins al llac és fàcil i gairebé exempt de desnivell. Per això donada la seva accessibilitat constitueix una de les excursions a llacs més recomanables per a públic familiar. Superat el llac de Montcasau el recorregut adquireix major exigència. Si volem continuar fins als bells i solitaris llacs de Ribereta, uns 15 minuts després d'abandonar Montcasau, a la bifurcació prendrem el camí de la dreta direcció als llacs de Ribereta. En una mitja hora arribarem al llac inferior o de Baish (2.280m). A partir d'aquí ens endinsem en un paisatge nu de vegetació i eminentment rocós, esquitxat d’estanyols que descobrirem al llarg del nostre ascens fins al llac superior o de Ribereta de Naut (2.320m).

5 - CAMÍ PANORÀMICO

ANTIGA VIA VAGONETA OBRES HIDROELÈCTRIQUES

L’itinerari discorre en alçada sobre la vall de Valarties seguint el traçat d'una antiga via de vagoneta de les obres hidroelèctriques, que manté una mateixa cota de nivell. S'inicia a Pruedo, entre pins i prats. Posteriorment el camí, en un recorregut sempre fàcil, esdevé un magnífic balcó sobre la vall de Valarties, el pic de Montardo i el poble d'Arties. A l'extrem trobarem l'inici de la gran canonada que baixa verticalment fins a la central d'Arties. Si volem únicament un passeig còmode i fàcil hem de retornar pel mateix camí fins Pruedo. Si per contra volem perllongar l'excursió amb un recorregut més exigent podem continuar pel sender que baixa pel vessant nord a través del bosc de Montromies, retornant així a peu fins al poble d'Arties.